Zdravá a chutná voľba potravín

Chutnosť, prínos pre zdravie, dostupnosť a cena sú typické kritériá, ktorými sa riadia konzumenti pri výbere potravín. Produkty na báze obilnín zohrávajú aj dôležitú kultúrnu úlohu v rôznych častiach Európy. Hoci chutnosť a prospešnosť zdraviu sa často považovali za protiklady, dnes si už konzumenti môžu vybrať z veľkého množstva chutných a zároveň zdravých výrobkov.

Cereálie

Cereálie sú výrobky zdravej výživy vyrobené z obilia. Sú zdrojom významných živín (bielkoviny, sacharidy), vlákniny a minerálnych látok. Sú ľahko stráviteľné, chrumkavé a chutné s vysokým obsahom sacharidov, bielkovín a vlákniny, ktorá je odporúčaná pre správnu výživu detí ako aj dospelých.
Nečistené obilné zrná v rátane šupiek a otrúb majú oproti čisteným obilninám väčšiu nutričnú hodnotu a obsahujú viac prirodzenej vlákniny, ktorá sa pri čistení a úprave zŕn z veľkej časti stráca.

Celozrnné výrobky

Celozrnné výrobky majú vysoký obsah vlákniny, vďaka ktorej sa budú cítiť fit aj vaše črevá. Konzumáciou vlákniny predídeme rakovine hrubého čreva a konečníka, žlčníkovým kameňom, zvýšenej hladine cholesterolu v krvi. Vitamíny B v celozrnných výrobkoch podporujú spracovanie cukrov a bielkovín, ktoré sú nevyhnutné na činnosť nervových buniek a pečene. Kyselina listová chráni naše srdce, cievy, znižuje riziko vzniku rakoviny prsníka, hrubého čreva, infarktu, mozgovej príhody či Alzheimerovej choroby, u tehotných žien zase znižuje riziko vrodených vývojových chýb plodu.

Celozrnné výrobky s väčším obsahom vlákniny spoznáte podľa výrazne vyššej hmotnosti ako bežné typy. Výrobky z bielej múky sú ľahšie, lebo vykysnú do väčšieho objemu a sú nadýchanejšie.
Význam celozrnných výrobkov je ukrytý hneď v ich názve -celo- a -zrnný-. V preklade to znamená, že iba výrobok, k príprave ktorého sa používa celá časť zrna, môžeme označovať ako celozrnný.

Celozrnný chlieb a pečivo je vďaka vysokému obsahu vlákniny prevenciou množstva ochorení:

  • Zníženie hladiny cholesterolu – vláknina po požití, už v žalúdku, napučí a obalí potravu. Obmedzí sa tak rýchlosť a množstvo vstrebávaných tukov a teda aj vstrebávanie cholesterolu.
  • Prevencia cukrovky – podobne ako s tukmi je to aj s cukrami. Z potravy, ktorá obsahuje vlákninu, sa cukor uvoľňuje do krvi len pomaly a pozvoľna. Organizmus je tak ušetrený od „nájazdov“ cukru, ako sa to deje po zjedení potravín bez vlákniny (napr. čokolády, sladkostí, rýchleho občerstvenia...). Šetríme si tak tráviaci trakt a pomáhame tak predísť vzniku cukrovky.
  • Prevencia rakoviny čriev – urýchľuje priechod potravy črevami a spolu s vodou absorbuje toxické látky a tým skracuje dobu, počas ktorej sú v styku s črevnou stenou. Navyše je vláknina v črevách spracovávaná užitočnými baktériami, ktoré produkujú látky prospešné pre bunky čreva, ktoré sú potom odolnejšie voči nádorom.
  • Prevencia zápchy – vláknina vstrebaním vody zmäkčuje a zväčšuje objem obsahu čriev, čím zmierňuje zápchu.

Ako sami vidíte, celozrnné výrobky obsahujú oveľa viac zdravých zložiek ako tie, ktoré sa vyrábajú len z jeho častí. Ak sa teda budete najbližšie v obchode rozhodovať pri kúpe potravín, určite zvoľte tie, ktoré sú skutočne celozrnné, teda vyrábané z celého zrna. Medzi takéto zdravé potraviny určite zaraďujeme všetky naše špeciálne chleby.